21. nov. 2007

Beskrivelse av nettsted

Dette er min beskrivelse og kommentar til nettstedet Norsk digital læringsarena.
Dette er en digital læringsarena opprettet av fylkeskommunene, i den hensikt å tilby gratis digitale verktøy for elever og lærere i den videregående skolen. Nettstedet er under utvikling, men regner med å være ferdig i løpet av høsten 2007. Foreløpig er det tre fag representert på nettstedet; norsk, naturfag og helsefag.
Jeg har sett spesielt på norsksidene, og finner at det er svært mye nyttig stoff der. Sidene er oppdatert nylig, og det ser ut til at de som driver stedet holder det de har lovet. I henhold til kunnskapsløftets intensjoner om å fornye faget, og dets satsing på sammensatte tekster, nye tekster og digitale tekster, mener jeg at nettstedet har mye å tilby både elever og lærere. Det ligger lenker til flere spennende sider, blant annet til JumpCut, et sted der du kan lære hvordan du kan lage og legge inn filmklipp og sammensatte tekster. Det finnes også eksempler på elevarbeid. Dette kan være nyttig. I uke 48 kommer det et kapittel om tegneserier. Jeg tror det vil være artig for mange av nettstedets brukere. Nettstedet som læringsarena er under stadig utvikling. Brukerne er selv med på å utforme og legge inn lærestoff som kan komme til nytte.

Fargevalg og layout framstår noeblast. Sidene har ikke et særlig spennede utseende. Farger følger hvert fag og skaper med dette en god oversikt, men fargene fanger ikke oppmerksomheten. Overskriftene innefor norsksidene er dusblå. Naturfag har grønne overskrifter og helsefag har oransje. Nettstedet er godt etter min mening, men det er ikke sikkert at elevene får lyst til å urforske videre i læringsarenaen. Det er litt kjedelig.
Mona

5 kommentarer:

Inger-Anne Sunde sa...

Siden de jeg skulle kommentere ikke har lagt ut noe, skriver jeg litt om din. Jeg syns du har gjort en god analyse av ditt nettsted. Selv om jeg jobber på ungdomstrinnet, ble jeg fristet til å besøke dette nettstedet. Det må da finnes noe der som kan brukes i grunnskolen også?
Ellers vil jeg bare ønske deg ei koselig adventstid!

MetteBj sa...

Jeg er enig i vurderinga di - umiddelbart gir nettstedet et lite spennende inntrykk, men ved nærmere ettersyn er det mye bra stoff å finne. F.eks. synes jeg at oppgavene om sammensatte tekster virker spennende - å bruke et eventyr som utgangspunkt for å lage en nyhetssak for avis eller TV, evt. anslag til en spillefilm, er jo også noe som belyser det som har med sjanger å gjøre....hm, tenk om man kunne bruke ett eventyr som utgangspunkt for mange typer tekster - rapport, formelt brev, novelle, analyse...kunne bli morsomt...eller så blir elevene lei av hele historien i løpet av året...uansett - nettstedet satte i alle fall i gang noen tanker!

Synes også det er en bra ting at nettstedet ser ut til å ha samlet en del film- og lydsnutter - det er godt krydder til undervisninga!

Kari K. sa...

Jeg er enig i at designet ikke var noe å bli aldeles bergtatt av, men innholdet så jo slettes ikke verst ut. Jeg ble litt nysgjerrig på det verktøyet man kan bruke til å lage egne sammensatte tekster. Spennende. Jeg er også litt nysgjerrig på det som skal komme om tegneserier. Jeg har vært innom det så vidt i klassen min, men det kunne vært morsomt å bruke mer tid på det.

ruth sa...

Bra analyse. Det er rart hvordan vi reagerer på fargebruken. Heldigvis ser vi også på innholdet, og det er jp spennende på denne siden.

Anonym sa...

Du har vært grundig og beskrevet nettstedet godt synes jeg. Det at du fortalte mye om hva som befant seg på nettstedet, gjorde at jeg fikk lyst å se nærmere på det.
Jeg må si meg enig i at det ikke virket spesielt "fancy", med tanke på aldersgruppen, men den var oversiktlig og tiltalte meg (eller skal vi si mitt analytiske sinnelag?). Ellers virket det som et fint nettsted for å finne nyttig stoff og inspirasjon.