20. des. 2007

SMS i undervisningen

Hei!
Nå har jeg prøvd ut noe av det jeg skisserte i bloggen 3.des. Det viste seg å ikke være så enkelt som jeg trodde.
Elevene skrev ned meldinger som de hadde sendt til venner, foreldre og lærere eller sjefen sin. Jeg samlet dette materialet og plukket ut eksempler som vi skulle jobbe med. (- Bare til underretning,- det er vanskelig å benytte selve sms-konseptet direkte i undervisningen. Elevene har ikke råd, og det har ikke skolen heller.) Noe av planen var å se etter språkendringer som følge av påvirkning fra andre språk. Dette fant vi ikke noe av. Derimot fikk vi satt på plass hvorfor vi skriver mye uten subjekt i andre tekster, der vi helst ikke skal gjøre det. Elevene forstod virkelig forskjellen på denne "muntlige" måten man uttrykker seg på i sms, og det mer formelle ved en skriftlig tekst. For framtiden håper jeg at mine elever skriver setninger med subjekt i sine skriftlige innleveringer. Elevne skjønte at de var mer påvirket av sms-språket enn de trodde.

Foruten dette fikk jeg se mange artige meldinger. Forkortelser og dialektbruk var veldig utbredt, spesielt i meldinger som var sendt til vennene. Dette er et eksempel:" Vi møts ve statuen på torve,cnd meld når du e dær"
Mamma hadde sendt denne meldinga til en elev:"Vi er på vei til hytta. Ikke dra med noen inn. jeg vil ikke ha fest i huset mitt!"Dette er et eksempel på at sms brukes for å gi beskjeder. Følgende melding fra datter til mor er også et eksempel på det samme: varm opp grøten om 10 min. Her ser vi også at det benyttes dialekt.

Dersom noen er interessert kan dere få se oppgavene jeg laget i forbindelse med dette sms-opplegget. Jeg kan ta det med til neste samling.
De mest positive erfaringene jeg gjorde meg med dette, var at vi fikk tydeliggjort at sms er en muntlig sjanger i et skriftlig medium, og at elevene forstod hva en subjektsløs setning var.
Mona

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har da virkelig fått fram et par gode poeng: skriflig/mutlig språk og subjektløse setninger. Ser gjerne på de oppgavene du har laget :-)

Anonym sa...

Den mystiske anaonyme var alstå kollega med deg

Hildegunn sa...

Jeg synes du har belyst to sentrale momenter: sms som skriftlig-muntlig sjanger og subjektløsheten i tekstmeldingene. Subjektløsheten er viktig å forklare ved at "den handlende" er den som sender meldinga. Derfor er subjektet overflødig i sms-sjangeren. Det var gode eksempel du hadde, og det hadde vært mulig å gjøre mye ut av dem.

Harald Morten

Anonym sa...

Hei.
Morsomt at du har prøvd et nytt opplegg:) JDet gøres ut som om elevene dro nyttig lærdom ut av opplegget, og jeg er ikke i tvil om at skriftspråket vårt blir mye påvirket av det mer muntlige preget i SMS-kommunikasjonen, "snakker vel av egen erfaring egentlig..."
Jeg vil gjerne se på oppgavene du har laget og høre litt om hvordan du gjrde det i praksis.
Vi sees snart igjen;)
mvh
Ann-Elin

Ann-Elin sa...

Ooops.
Det blir en del skrivefeil innimellom, når man skal være så snar på denne maskina....!
Ann-Elin

MetteBj sa...

Selv om det ikke ble så enkelt som du trodde, må jo dette karakteriseres som et vellykka undervisningsopplegg! Subjektsløse setninger fantes vel også før sms-ens tid, men det har sikkert blitt mer av det, og det at du har oppnådd en bevisstgjøring blant elevene er flott. Når passer det seg, og når passer det seg ikke å kutte subjektet? For det er vel like ofte et spørsmål om hva som passer seg enn hva som er nødvendig - i en jobbsøknad er det også ganske tydelig hvem det snakkes om, men det tar seg ikke godt ut å kutte subjektet.
Gleder meg til å se opplegget ditt!
Mette :)