5. feb. 2008

Problemstilling for vårens semesteroppgave

Jeg tenker så det knaker. Hjernecella mi har tatt ferie, og det er ikke lett å få kontakt med den for øyeblikket. Jeg antar at det er en hyperkobling som har slått feil. Signalene vil ikke komme helt fram til målet. Tror jeg må jobbe mer med den saken.
Saken er altså at jeg har lyst til å skrive/ se litt på elevers læringspotensiale i egenproduserte hypertekster. Da tenker jeg spesielt på analyse av skjønnlitterære tekster, og om det kan være et fint hjelpemiddel for elever i eksamensforberedelsene. Man kan tenke seg at analyseelementer blir utdypet og kommentert i hypertekst etter hvert som de opptrer i hovedteksten.Det er mulig at det er vanskelig å formulere noe fornuftig om dette. Jeg vet ikke om dette er forsøkt gjennomført i praksis, hvordan jeg skal problematisere det, eller om jeg må/bør gjøre forsøk med dette på egen hånd først?????
Jeg må lese noe........

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg tror det er stort læringspotensial i elevers egenproduserte hypertekster. Hvis det er innen skjønnlitteratur, tenker du trolig på hyperfortellinger. Det går også an å tenke seg sakprosahypertekster der det lages nye noder etter hvert som ny kunnskap etableres.Det som er gunstig med hypertekstens organisering av stoff, er at den hele tida kan utvides gjennom nye pekere og og nye noder (tekstbiter). Du spør om det er gjennomført i praksis. Det er det absolutt. Du finner flere eksempel i vår forelesning, som ligger i It's learning. Dette er absolutt gjennomførbart.
Lykke til med prosjektet!

Harald Morten